lördag 3 december 2011

Regn och blåst

...fick tvinga mej själv att gå ut idag, måste handla det nödvändigaste i alla fall, så man inte svälter ihjäl.
Det tog i rejält i blåsten, promenerade till affären - gick rätt bra - med min onda fot. Inlägget underlättar mycket.






Nu har jag ätit lite, ska läsa klart Patti Smiths bok Just Kids, som jag inte hann läsa ut när jag lånade den på biblioteket. 
Jag var på Fotografiska i Stockholm i somras och tittade på Robert Mapplethorpes foton som jag tycker är mycket vackra. Svart-vita foton är så mycket mer uttrycksfulla och dramatiska. Helst bilder på människor.


Jag fick syn på denna bok i affären som Patti Smith har skrivit, om bland annat deras förhållande på 60-70-talet.
(Fanns många bilder på utställning som han tagit på henne.) 
Jag tyckte boken var för dyr så jag gick till bibblan när jag kom hem, men den var redan utlånad så jag fick reservera den, sen när det var min tur så fick jag bara låna den i 14 dagar - tror jag det var - fler stod på kö som ville läsa den - så jag fick lusläsa den. Hann inte läsa klart fast jag läste all ledig tid jag hade. 
Men så nu för en tid sen såg jag att den kommit ut i pocket, så då blev den min...


Det är en mycket bra bok om hennes uppväxt, (och hans) och sen när hon reste till New York och bosatte sig.
Där hon länge hade det mycket fattigt och misärabelt
och av en slump råkade träffa Robert.
Bodde i ett litet rum på Hotel Chelsea med honom.
Träffade Janis Joplin. Jimi Hendrix, Andy Warhol mfl av den tidens framgångsrika och destruktiva människor. 
Dom hankade sej fram med dåligt betalda jobb, målade, skrev och hon fick honom, Robert att börja fota. Så boken speglar så mycket om allt som hände när man själv växte upp. Sen till slut blev dom mer och mer uppmärksammade - konsten, dikterna som tonsattes - hon började sjunga.
Och i år har hon fått Polarpriset. 
Han dog 1989 - 42 år gammal i aids.







Fler böcker som jag köpte då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar