söndag 22 januari 2012

Länge sen sist...

Haft otroligt mycket att göra. Åkte hem från Lammhult förra söndagen, satte genast igång att tömma hall och mitt arbetsrum på allt, golvläggare kom sedan 07.15 på måndagen och slet upp dom gamla golven och på med nya, som jag beställt - dom var klara redan klockan 14.00 samma dag. 


Sen dess har jag slipat ner lacken på en liten byrå jag har i hallen och lackat om. 
Och slipat ner till trärent, ett gammalt ekbord som jag fick av min mormor för 22 år sedan som varit min morfars föräldrars. Bordet har jag betsat mörkbrunt: Moorish Teak och lackat. 
Båda möblerna hade fula fläckar och haft länge behov av renovering.
Nu är dom fina igen...


När allt det var klart och torrt har jag placerat bokhyllor, bord och annat lite annorlunda än tidigare, 
blev bättre tycker jag.
Och så ska alla böcker tillbaks, som jag också gått igenom och placerat om.... 
Och alla mina prylar ska på plats - fortfarande inte klar...
Sist men inte minst ska alla tavlor upp igen. (Jag passade på att måla om väggarna också i rummet - grönt)


Så det har varit och är fullständig kaos i min lägenhet...men bäst att passa på när man har tid. :)


Men innan dess fredagen den 13:e var vi på Hultaklint och vid Singoallas grotta som ligger i 
Bergs socken. Det var några minusgrader, solen sken så härligt så vi skulle ut och promenera lite.
Det var barmark men i skogen var dom leriga stigarna belagda med lite tunn is här och var. 
Vi kom upp på klinten och det började snöa lite svagt och vi såg att det tornade upp sig lite moln, 
gick vidare upp mot grottan - snöandet ökade mer och mer i form av kornsnö. 
Och solen sken igenom molnen - så det blev ett häftigt ljus. 
När vi gick ner igen så var marken täckt med snö. Och blåsten hade ökat och det låg drivor med snö på dom öppna fälten vi körde förbi när vi skulle hem...

















Igår gjorde jag ett längre avbrott från allt stök och alla lukter...
Var i Röda ladan - Verbascum - och stöpte ljus - det var otroligt kul, hann göra 29 stycken ljus.
40 mm.s tjocka och 22 mm.s - i olika längder. Och 2 grenljus. Och en vacker ljuslykta.






Våra ljuslyktor - på tork ...

Eva Fohlins egna alster i butiken





Alla mina ljus...




Min fina ljuslykta på plats i mitt nyrenoverade rum

2 kommentarer:

  1. Åh så mycket härliga naturbilder... och vilken massa fantastiska ljus!
    Din ljuslykta är så fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag var inne på din blogg - du tar fantastiska naturbilder själv... Det är verkligen vackert överallt i Sverige :)

      Radera